Ekorodzice

Zabawy z chustą animacyjną

01.06.2011, 09:14 Zabawy z chustą animacyjną
Zabawy z chustą animacyjną mogą być wyzwaniem dla niejednego szkraba. Zorganizujcie grupę sąsiadów albo kolegów z boiska i wspólnie ze swoimi maluchami sprawdźcie możliwości kolorowego spadochronu. Gotowi na chustowe szaleństwo?



MIEJSCE:
plac, boisko, plaża, łąka

GRUPA WIEKOWA:
zabawa opracowana została dla rodziców z dziećmi

CELE OGÓLNE:
  • rozwijanie wrażeń wzrokowych, dotykowych, słuchowych i ruchowych
  • rozwijanie świadomości własnego ciała oraz współdziałania w otaczającej przestrzeni
  • kształtowanie współpracy z współćwiczącymi i umiejętności integrowania się
  • rozwijanie poczucia bezpieczeństwa poprzez zacieśnienie więzi między dzieckiem a rodzicem
POTRZEBNE MATERIAŁY:
  • odtwarzacz CD,
  • płyta CD z muzyką relaksacyjną i popularną: wolną, szybką (z różnym tempem),
  • chusta animacyjna,
  • piłeczki,
  • pluszowe zabawki, emblematy różnych rodzajów owoców np. gruszki, banany, cytryny, truskawki, kiwi;
  • duża kostka z kolorami chusty animacyjnej,
  • pachołek ze strzałką.

BIBLIOGRAFIA:
  • A. Wasilak, „Zabawa z chustą”, Wydawnictwo KLANZA 2002
  • artykuł Lidii Koniecznej "Pedagogika zabawy - zabawy z chustą animacyjną"

ZABAWY ĆWICZĄCE WSPÓŁDZIAŁANIE



Zabawy ułatwiające wzajemne poznanie i integrujące grupę
  1. „Kogo brakuje?” – uczestnicy stoją w kręgu z zamkniętymi oczami trzymając chustę na wysokości pasa. Prowadzący wybiera osobę (może być ich więcej), która wchodzi pod chustę. Następnie wszyscy otwierają oczy i odgadują, kto jest pod chustą.

  2. „Szukaj kolorów” – uczestnicy chodzą po chuście rozłożonej na trawie. Prowadzący wydaje polecenia:
    „Otaczają nas zielone drzewa”
    „Kąpiemy się w niebieskiej wodzie”
    „Stoimy na żółtym piasku”
    „Przyglądamy się czerwonym piórom papug”
    Słysząc je, grupa staje jak najszybciej na określonych kolorach.

  3. „Przebieganie pod chustą” – uczestnicy podnoszą i opuszczają chustę, trzymając ją za uchwyty. Prowadzący mówi, kto ma zmienić miejsce, np. przebiegają ci, którzy mają niebieskie oczy; przebiegają osoby, które mają siostrę itp. Gdy chusta jest maksymalnie w górze, osoby te przebiegają pod nią.

Zabawy ćwiczące współdziałanie
  1. „Bilard” – grupa wachluje chustą, na której jest piłeczka. Ma ona wpaść do otworu znajdującego się na środku chusty.

  2. „Sztorm” – na chustę wrzucamy lekkie przedmioty (piłeczki, zabawki). Podczas wachlowania nie mogą one spaść z chusty.

  3. „Kwiat lotosu” – jedna osoba siedzi na środku chusty z nogami pod brodą. Pozostali uczestnicy trzymają chustę za brzeg. Zwracają się w prawą stronę, idąc powoli zawijają siedzącego. Gdy jest on zawinięty do wysokości ramion zatrzymują się i na słowa „trzy, cztery” równocześnie i szybko wycofują się.

  4. „Przerzuć piłkę” – uczestnicy trzymają chustę. Na niej znajduje się piłka. Zadaniem bawiących się jest przerzucenie jej na stronę przeciwną, aby spadła poza chustę.

ZABAWY ĆWICZĄCE REFLEKS, SPOSTRZEGAWCZOŚĆ I ZAUFANIE



Zabawy ćwiczące refleks i spostrzegawczość
  1. „Rybak i rybka” – uczestnicy stoją w kręgu trzymając brzeg chusty. Wybieramy dwie osoby, które przyjmują rolę „rybaka” i „rybki”. Rybak wchodzi na chustę i stara się złapać pływającą w wodzie rybkę. Bawiący się falują chustą, utrudniając w ten sposób zadanie rybakowi. Gdy ten złapie rybkę, następuje zmiana par.

  2. „Sałatka owocowa” – uczestnicy trzymają chustę za uchwyty. Podzieleni są na cztery, pięć rodzajów owoców np. gruszki, banany, cytryny, truskawki, kiwi itp. Grupa wachluje chustą. Gdy jest ona wysoko prowadzący wymienia nazwy owoców, a osoby należące do tych rodzajów przebiegają pod nią zmieniając się miejscami i łapią inne uchwyty. Na hasło „sałatka owocowa” – wszyscy zmieniają miejsce.

Zabawy ćwiczące zwinność i zręczność
  1. „Pająk” – uczestnicy stają wokół chusty. Jedna osoba dwukrotnie rzuca kostkę z kolorami. Pierwszy rzut - wskazuje kolor pola, na którym staje, drugi rzut – pole, na którym kładzie ręce.

  2. „Naleśnik” – osobę leżącą na brzegu chusty zawijamy (głowa musi pozostać poza chustą). Ta próbuje sama się rozwinąć.

Zabawa oparta na zaufaniu do grupy
  1. „Na karuzeli” – chętna osoba siada na środku chusty, a reszta kręci nią, idąc coraz szybciej w jedną stronę. Osoba na środku stara się utrzymać równowagę.

ZABAWY ĆWICZĄCE KOORDYNACJĘ I ZWINNOŚĆ



Zabawy ćwiczące sprawność rytmiczną i koordynację
  1. „Karuzela” – uczestnicy trzymają za uchwyty naprężoną chustę na wysokości pasa. Śpiewając: „Hej, ho, hej, ho, do pracy by się szło…” - rytmicznie przekazują sobie chustę w prawą stronę. Zaczynają od bardzo powolnego śpiewania, stopniowo zwiększając tempo. Po pewnym czasie następuje zmiana i chusta wędruje w lewą stronę.

  2. „Złap przesyłkę” – grupa tworzy koło, trzymając chustę, na której położona jest piłka. Wyznaczona osoba zajmuje miejsce pod chustą, wyciągając ręce przez otwór. Zadaniem bawiących jest tak prowadzić piłkę, by trafiła ona do osoby pod chustą.

Zabawy w ganianego
  1. „Deszczowa chmura” – w oznaczonym rogu sali stoją rodzice trzymające chustę – „deszczową chmurę”. Dzieci zajmują miejsca po przeciwnej stronie. Na sygnał prowadzącego rodzice z „deszczową chmurą” biegną w kierunku uciekających dzieci, próbując ich nakryć. Dzieci schwytane powiększają „deszczową chmurę”.

  2. „Zabawa z kolorami” – uczestnicy zabawy trzymają chustę za uchwyty. Na sygnał prowadzącego grupa porusza się krokiem dostawnym w lewo. Następnie prowadzący wywołuje kolor. Osoby trzymające chustę przy danym kolorze puszczają ją i obiegają krążących w kierunku przeciwnym w prawo, próbując jak najszybciej stanąć na swoje miejsce. Wygrywa ten, kto zrobi to pierwszy.

Zabawa oparta na zgadywaniu
  1. „Pomnik” – trzyosobowa grupa chętnych wchodzi pod chustę i tworzy „pomnik”. W tym czasie pozostali odwracają się. Na znak prowadzącego kilka osób – „rzeźbiarzy” bada pomnik dotykiem, a następnie stara się w trzyosobowej grupie odtworzyć go. Prowadzący odsłania pomnik, wszyscy sprawdzają podobieństwo kopii do oryginału.

ZABAWY NA ODPRĘŻENIE



Zabawy wprowadzające odprężenie i relaks
  1. „Muzyczna chusta” – uczestnicy trzymają rozciągniętą chustę. Grupa porusza się w takt melodii, falując chustą. Prowadzący przygotowuje różne fragmenty muzyczne.

  2. „Kolorowa gwiazda” – wszyscy leżą na chuście (nogi mają skierowane do środka chusty). Jednocześnie wykonują polecenia:
    - turlamy się w prawo dwa razy,
    - trzymamy się za ręce i ponosimy je do góry, kładziemy je za głowę i znowu podnosimy do góry,
    - trzymamy się za ręce, podnosimy się i siadamy,
    - trzymając się za ręce, podnosimy się i wstajemy, a następnie kładziemy się,
    - trzymając się za ręce, podnosimy nogi do góry (zaczepiając stopy o stopy sąsiadów) siadamy, opuszczając nogi

  3. „Kolorowa karuzela” – uczestnicy zabawy stoją w kole, trzymając chustę. W środku chusty jest umieszczony pachołek ze strzałką. Prowadzący włącza melodię, a grupa porusza się rytmicznie jak karuzela. Kiedy ucichnie muzyka, wszyscy stają nieruchomo. Umieszczona strzałka na pachołku wskaże osobę, która ma wykonać zadanie (bądź zadanie wykonują wszystkie osoby, trzymające ten kolor).

Autorkami artykułu są nauczycielki z Miejskiego Przedszkola nr 7 w Gorzowie Wielkopolskim:
Patrycja Andrzejewska, Lucyna Harlejczyk i Karolina Jarych




Zobacz pozostałe porady

Recenzja gry planszowej Matka Ziemia wydawnictwa Tactic

Recenzja gry planszowej Matka Ziemia wydawnictwa Tactic

Gra "Matka Ziemia" od wydawnictwa Tactic to tytuł, który łączy elementy edukacyjne z dynamiczną rozgrywką kooperacyjną. Głównym celem graczy jest ratowanie naszej planety przed różnymi zagrożeniami, poprzez współpracę i odpowiadanie... więcej »
Jak zorganizować udany rodzinny piknik - niezbędnik i pomysły

Jak zorganizować udany rodzinny piknik - niezbędnik i pomysły

Organizacja rodzinnego pikniku to doskonały sposób na spędzenie czasu na świeżym powietrzu, cieszenie się naturą i wzmacnianie więzi rodzinnych. Aby jednak wyjście było udano i przyjemne dla wszystkich uczestników, warto odpowiednio... więcej »
Pomoce do nauki pisania – jak wspierać rozwój dziecka w nauce pisania?

Pomoce do nauki pisania – jak wspierać rozwój dziecka w nauce pisania?

Pisanie to jedna z fundamentalnych umiejętności, którą każde dziecko musi opanować w trakcie swojej edukacyjnej podróży. Niezależnie od tego, czy dziecko uczy się pisać w przedszkolu, szkole, czy w domu, istnieje wiele pomocy edukacyjnych,... więcej »
Medycyna estetyczna dla osób w średnim wieku – czy to odpowiedni moment na zmiany?

Medycyna estetyczna dla osób w średnim wieku – czy to odpowiedni moment na zmiany?

Osoby w średnim wieku coraz częściej korzystają z zabiegów medycyny estetycznej, szukając sposobów na poprawę wyglądu i zatrzymanie upływu czasu. Czy to odpowiedni moment na takie zmiany i jakie zabiegi warto rozważyć? ... więcej »
Idealny prezent na każdą okazję. Sprawdź co to takiego

Idealny prezent na każdą okazję. Sprawdź co to takiego

Dziś, kiedy wszystko jest dostępne na wyciągnięcie dłoni, znalezienie idealnego podarunku może wydawać się nie lada wyzwaniem. Na szczęście istnieją prezenty, które z powodzeniem sprawdzą się na każdą okazję. Chcesz podarować... więcej »

Zieloni eksperci

Waldemar Czerwoniec – lekarz ginekolog z 30-letnim stażem Magdalena Modlibowska – coach zdrowia, socjolog, ekolog Joanna Mendecka – psycholog, dietetyk, www.mamowanie.pl Monika Lipowska-Hajduk – psycholog, www.szczesliwa-mama.pl Jolanta Wrzesińska – ekonomistka, podróżniczka, ekoPanidomu :D Marta Tyszko – wielbicielka surowców naturalnych, gaj-oliwny.pl Wanda Hałuniewicz – Certyfikowany Doradca Noszenia ClauWi®, Pasiata.pl Agata Bala – propagatorka naturalnego pieluchowania, www.pupus.pl Katarzyna Wysocka – architekt zieleni Grażyna Ziółkowska - lekarz pediatra oraz specjalista medycyny rodzinnej z 16 letnim stażem Ania i Krzysztof Kobus – podróżnicy, www.malyporoznik.pl Anna Zielińska – antropolog, ekolog żywienia, www.bio-diet.pl Natalia Przybysz – specjalistka do organizacji wolnego czasu z dziećmi Kinga Toczewska vel Myszka Agata Natalia Kozdra – www.ekokobieta.com.pl Hanna Walczyk - handmadowa mama szydełko, druty to jej atuty Agnieszka Dziśko Puchała – adwokat, www.kancelaria-szczecin.com Marta Kierzkowska-Grzybek – fotografka i bębniarka, www.martagrzybek.selia.pl Rafał Młyński – logopeda, prywatna szkoła "SALWATOR" Joanna Koszewska – specjalista ds. Żywienia i Dietetyki, www.dietetyka.waw.pl Mariusz Jaworski – Dyplomowany Dietetyk Kliniczny Aleksandra Kus – rzeźbiarka i nauczycielka Marcin T. Zakrzewski – organizuje i prowadzi szkolenia dla przyszłych doradców, www.chustomania.pl Izabela Lenkiewicz – lekarz, strony: www.przedporodem.pl, www.blog.przedporodem.pl Iwona Sławek – specjalista ds. ochrony środowiska, www.ecoekspertyzy.pl Anna Buchmiet – doradca Noszenia po kursie Die Trageschule® Dresden, strona: www.maminek.pl Matylda Cygalska – doradca dietetyczny, www.zdrowosfera.pl Anna Nogajska – ekspertka od naturalnego pieluchowania oraz chustowania, strona: www.ekobaby.pl Iwona Styrenczak – położna z 17-letnim stażem Alicja Sieklucka – pedagog z ponad 25-letnim stażem pracy z dziećmi Magdalena Słomkowska – doradca laktacyjny; www.centrumdlamamy.com Martyna Kędziora – lekarka, joginka z 7-letnim stażem, nauczycielka jogi Karol Krzysztoń - radca prawny, Kancelaria Radcy prawnego Karol Krzysztoń Magdalena Kowalska Leszek Jaćkiewicz – stały współpracownik miesięcznika "Góry", autor przewodników "Nieznane Tatry"