W jakim wieku dziecko zdaje sobie sprawę z własnej płci, że jest dziewczynką albo chłopczykiem?
Nikt jeszcze się nie dowiedział, ile w rozpoznawaniu płci jest biologii, a ile naszego wpływu. Od kiedy ten wpływ staje się widoczny też do końca nie wiadomo. Choć w 11. miesiącu życia większość dzieci nie wie, co to znaczy być "chłopcem" albo "dziewczynką", zaczyna identyfikować się z rodzicem własnej płci i naśladować jego zachowania. Sami się do tego przyczyniamy. Po rocznym (a nawet półtorarocznym) dziecku trudno rozpoznać, czy jest chłopcem czy dziewczynką. Rozpoznajemy to po ubranku lub fryzurze, ale dziecko w tym wieku identyfikuje się już z mamą lub tatą. Uczy się przez naśladownictwo, obserwacje oraz dawany mu przykład.
Większość maluchów około 2-3 roku życia zaczyna bawić się zabawkami w sposób, który my uznajemy za najbardziej stosowny dla określonej płci, to znaczy dziewczynki preferują lalki, a chłopcy pojazdy. Nie ma powodu do niepokoju, jeśli dziewczynka lubi bawić się samochodami czy nie chce chodzić w spódniczkach, a chłopiec chce dostać lalkę lub żeby wymalować go szminką. Dzieci są ciekawe świata. Tak się rozwijają. Wytłumacz, co jest dla kogo i pozwól spróbować różnych rzeczy.
Warto podkreślać dobre strony dziecka, nie tylko te, które zwykle identyfikujemy z daną płcią. Nie chcemy przecież wychować tylko „ślicznej, głupiutkiej” dziewczynki czy „dzielnego i agresywnego” chłopca.
Powodzenia!