Wspólna zabawa przybliża, daje poczucie bezpieczeństwa i zrozumienia, otwiera dzieci na rodziców i odwrotnie. Zabawy, które proponuję sama wykorzystywałam do pracy z dziećmi. Prezentowane przez mnie ćwiczenia terapeutyczne przeznaczone są dla dzieci od 3 roku życia. Są bardzo proste i dają sporo radości.
DALSZY CIĄG HISTORII
fot. www.sxc.hu
Dziecko otrzymuję zestaw sześciu wyciętych z gazet ilustracji. Każda jest inna, mogą przedstawiać np.: drogę, królika, być dopasowane do aktualnej pory roku. Z pośród wszystkich ilustracji dziecko wybiera jedną, tę która najbardziej mu się spodobała. Rodzic również wybiera jedną ilustrację. Następnie każdy nakleja ją w wybranym miejscu na kartce bloku rysunkowego (rozmiar A3). Zadanie polega na dorysowaniu lub domalowaniu dalszego ciągu historii do przyklejonego obrazka.
PRZYBORY: farby plakatowe, pastele, kredki ołówkowe, flamastry. Można stworzyć swój własny zestaw przyborów, odpowiednich do wieku i możliwości dziecka. Ważne, aby dziecko miało kilka propozycji, z których musi wybrać jedną np: flamastry i kredki. W ten sposób uczymy już od najmłodszego podejmowania decyzji. Rodzic wybiera swój zestaw.
Po wykonaniu pracy rozmawiamy z dzieckiem na jej temat:
- Co przedstawiło na kartce?
- O czym jest ta historia?
- Rodzic również opowiada dziecku o swojej pracy.
CO CZUJESZ KIEDY JESZ BANANA, OGÓRKA, BRZOSKWINIE, POMIDORA
fot. www.sxc.hu
Dziecko otrzymuję arkusz bloku rysunkowego (format A3). Następnie dostaje do jedzenia kawałek banana, po zjedzeniu prosimy, aby namalował lub narysował na otrzymanej kartce taki smak jaki odczuwał w chwili jedzenia (np: smak słodki, gorzki, kwaśny). Zadanie powtarzamy do momentu wyczerpania wszystkich warzyw i owoców. Rodzic przyłącza się do zabawy.
PRZYBORY: farby plakatowe, pastele, kredki ołówkowe, flamastry. Dziecko wybiera jeden zestaw przyborów (rodzic swój).
- Na każdy kawałek warzywa i owocu dziecko dostaje oddzielną kartkę.
- Rozmawiamy z dzieckiem o tym, co przedstawiło na kartce.
- W tej zabawie rodzic sam decyduje jaki zestaw warzyw/ owoców przygotuje dla dziecka. Mogą być również dwa zestawy, rodzic przygotowuje jeden dla dziecka, a dziecko drugi dla rodzica.
SKOJARZENIA ZWIĄZANE Z MUZYKĄ
fot. www.sxc.hu
Do tej zabawy używamy muzyki klasycznej (radosnej). Wybieramy jeden utwór. Dziecko otrzymuję arkusz bloku rysunkowego (format A3). Mówimy, że za chwilę usłyszy muzykę. Prosimy, aby usiadło wygodnie, zamknęło oczy i wsłuchało się w nią. Rodzic bierze udział w zabawie. Kiedy muzyka cichnie na kartce malujemy lub rysujemy, z czym nam się kojarzy ta muzyka.
PRZYBORY: farby plakatowe, pastele, kredki ołówkowe, flamastry. Tak jak poprzednio, dziecko wybiera tylko jeden zestaw (rodzic swój).
- Po wykonaniu pracy rozmawiamy z dzieckiem o jego i naszych skojarzeniach.
JESIENNE BARWY
Zabawa składa się z dwóch części:
fot. www.sxc.hu
I CZĘŚĆ: Zaczyna się na zewnątrz. Zabieramy dziecko na spacer prosząc, aby uważnie obserwowało otaczającą przyrodę, świat. Na spacerze zbieramy również liście, które spadły z drzew.
II CZĘŚĆ: Po powrocie do domu rozwijamy na podłodze duży rulon papieru. Wspólnie z dzieckiem naklejamy na nim w dowolnych miejscach nazbierane liście. Wspólnie z dzieckiem domalowujemy do liści palcami rąk (metoda finger painting) lub nóg elementy podpatrzonej przez dzieci i przez nas przyrody.
PRZYBORY: farby plakatowe
Po wykonaniu pracy rozmawiamy z dzieckiem na jej temat.
Wskazówki:
- Rodzice/rodzic muszą brać czynny udział w zabawie.
- Nie pouczamy, nie poprawiamy ani nie ingerujemy w twórczość dziecka. Każdy sam wykonuje swoją pracę.
- Atmosfera bezpieczeństwa, zrozumienia, wesoła.
- Jeśli boimy się, że dziecko zabrudzi podczas zabawy meble, dywan, zabezpieczamy je przed zabawą folią.
- Zawsze rozmawiamy z dzieckiem o tym, co namalowało/narysowało oraz o uczuciach temu towarzyszących.
- Zawsze staramy się, aby format arkuszu papieru był duży. W ten sposób nie ograniczamy dziecka.
- Pytamy się dziecka, co w zabawie mu się najbardziej podobało.
- Zawsze wszystkie prace podpisujemy i wieszamy w widocznym miejscu.
Dzięki tym zabawom rozwijamy wyobraźnię oraz kreatywność dziecka. Dowiadujemy się o jego zainteresowaniach, poglądach, potrzebach, problemach, co lubi, a czego nie. Dziecko dowiaduje się również więcej o nas.
O autorce artykułu:
Marzena Szymańska – z wykształcenia
pedagog oraz animator społeczno-kulturowy. Autorka akcji plastycznych
oraz programów kulturalnych:-)
|