W przypadku dziecka z problemami rozwojowymi wybór zabawki wcale nie jest prosty i oczywisty, a to, co możemy znaleźć na sklepowych półkach, często nie spełnia naszych oczekiwań. Warto wtedy postawić na domową produkcję i przygotować ją samodzielnie.
Dziecko niepełnosprawne korzysta z wielu pomocy
dydaktycznych. Powinny być one tak skonstruowane, aby wymusić na nim aktywność. Dlatego niezmiernie ważny jest dobór odpowiednich elementów zabawki,
jej kolorystyka, struktura materiału, z którego jest wykonana, czy elementy
wykończeniowe, które stanowią o efekcie finalnym. Należy również pamiętać, że każda niepełnosprawność jest inna - przykładowo: w przypadku dziecka niesłyszącego wyłączamy elementy dźwiękowe typu dzwoneczki i skupiamy się na warstwie dotykowej i wizualnej.
Pierwsza zabawka, którą przygotowałam mojemu synkowi towarzyszy nam po dziś dzień. Alek jest dzieckiem niepełnosprawnym na skutek ciężkiego urazu głowy. Cierpi na wiele różnych schorzeń neurologicznych, które powodują konieczność ciągłej stymulacji
i rehabilitacji na wielu płaszczyznach. Przygotowując zabawki dla syna staram
się zawsze, żeby były atrakcyjne i dotykowo, i wizualnie. A przy tym zawsze
pamiętam o tym, że zabawka musi wnosić coś nowego w jego życie i rozwój.
POTRZEBNE MATERIAŁY
AUTORKA ARTYKUŁU
Joanna Palica - matka Ali (3), Antka (9) i Alka (7), chłopca z niepełnosprawnością sprzężoną, Prezes Fundacji KOOCHAM (www.koocham.pl), walczy o uruchomienie przedszkola rehabilitacyjnego dla niepełnosprawnych maluchów w Izabelinie pod Warszawą. Chce oswajać niepełnosprawność oraz budować społeczeństwo bez podziałów, uprzedzeń, bez barier. Wspiera też rodziców dzieci chorych w nawiązywaniu na nowo relacji społecznych.
1001 pytań i odpowiedzi na kazdy temat. Jeżeli chcesz się dowiedzieć więcej zajrzyj tutaj.