Zimy, z powodu trudnych warunków pogodowych, raczej nie można zaliczyć do pór roku przyjaznych kierowcom. Opady śniegu i niskie temperatury nie ułatwiają im prowadzenia samochodu. Podczas zimowych podróży nad bezpieczeństwem jazdy czuwają coraz częściej instalowane w autach nowoczesne systemy.
Systemy wspierające kierowcę w niebezpiecznych sytuacjach na drodze są jednym z podstawowych elementów wyposażenia nowych samochodów. Producenci aut oferują coraz to bardziej zaawansowane technologicznie narzędzia zwiększające bezpieczeństwo jazdy. Trzeba jednak pamiętać, że zwłaszcza zimą nawet najlepsze wyposażenie nie zastąpi ostrożności i odpowiedniej techniki jazdy.
Na oblodzonej jezdni pokrytej warstwą świeżego puchu nietrudno o stłuczkę lub wypadek. W zimowych warunkach właściwa reakcja na niespodziewane zdarzenia jest poważnie utrudniona, a czasem wręcz niemożliwa. Jednym z najprostszych i jednocześnie najbardziej skutecznych sposobów na bezpieczne dotarcie do celu jest zachowanie większych odstępów od jadących z przodu samochodów. Na oblodzonej nawierzchni na nic gwałtowne przyśpieszanie czy hamowanie, takie działanie spowoduje jedynie utratę przyczepności. Tym bardziej zimą dobrze sprawdza się więc podstawowa zasada bezpiecznej jazdy, czyli dostosowanie prędkości do warunków drogowych.
- Wsparcie technologiczne za kierownicą
Przykładem tego jak nowoczesna technologia może wspierać kierowców są systemy bezpieczeństwa, w które wyposaża swoje samochody marka Volkswagen. Producent oferuje bogatą listę rozwiązań dbających o bezpieczną jazdę nawet w zimowych warunkach.
Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESP steruje pracą hamulców i silnika. W niebezpiecznych sytuacjach zapobiega wpadnięciu w poślizg pomagając kierowcy wrócić na właściwy tor jazdy. Tworzą go system hamulcowy ABS zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania i pozwalający na zachowanie sterowności, system kontroli trakcji ASR, który redukując moc silnika chroni przed utratą przyczepności kół podczas przyspieszania, a także system przeciwdziałający poślizgowi kół napędowych w trakcie hamowania silnikiem.
System awaryjnego hamowania działa, gdy samochód jedzie z prędkością od ok. 5 km/h do 30 km/h. Specjalne czujniki monitorują przestrzeń z przodu pojazdu w odległości ok. 10 m, informując kierowcę o przeszkodach na drodze. Brak wcześniejszej reakcji na ostrzeżenia, spowoduje zwiększenie intensywności hamowania, co pomoże szybko zatrzymać auto.
Hamulec wielokolizyjny ma za zadanie zminimalizować skutki wypadku, ograniczając wystąpienie kolejnych uderzeń. Automatycznie przyhamowuje samochód, który uległ zderzeniu, zmniejszając jego energię kinetyczną. W ten sposób zapobiega ponownemu zderzeniu auta uderzonego w tył np. z jadącym przed nim lub nadjeżdżającym z naprzeciwka innym pojazdem.
Szybko zapadający zmrok, a do tego zimowe warunki pogodowe bardzo utrudniają widoczność. Dynamic Light Assist automatycznie reguluje światła, zmieniając je z drogowych na mijania i odwrotnie. Wszystko za sprawą umieszczonej na przedniej szybie kamery, która rozpoznaje nadjeżdżające
z naprzeciwka auta. W ten sposób zapobiega to oślepianiu innych kierowców, co szczególnie w trudnych zimowych warunkach może być bardzo niebezpieczne.
- Kalkulator kredytu samochodowego – sprawdź różnicę
W większości nowych modeli Volkswagena system ESP wraz z ASR, ABS, EDS, MSR oraz asystentem siły hamowania jest w standardzie. Koszty doposażenia auta w kolejne zwiększające bezpieczeństwo systemy w rozłożeniu na miesięczne raty kredytu często okazują się znikome.
Kalkulator kredytu samochodowego, który jest dostępny na stronach marki Volkswagen i Volkswagen Financial Services porównuje miesięczne raty na ten sam model w różnych wersjach wyposażenia. Dobierając odpowiednie parametry nowoczesnego finansowania (np. dłuższy okres kredytowania), może się okazać, że w ramach określonego budżetu stać Cię na dużo więcej.